Les perles

Iulia Hasdeu

Les perles

Ballade de l’exilée

Enfilez-vous, perles blanches,
comme s’enfilent mes jours !
L’oiseau chante dans les branches,
Il raconte ses amours.

Il nous dit: « C’est bon de vivre !
Je suis libre, et l’air est pur ».
Oiseau, je voudrais te suivre
Et m’envoler dans l’azur !

Je voudrais revoir encore
Mon vieux Danube au flot bleu
Et ma montagne que dore
Un rayon qui vient de Dieu.

Enfilez-vous, perles blanches,
comme s’enfilent mes jours !
L’oiseau chante dans les branches,
Il raconte ses amours. 

Je voudrais, sous la ramée,
Parmi l’herbe et le roseau,
Dans ma forêt parfumée
Revoir couler mon ruisseau.

Les filles de mon village
Y puisaient chaque matin;
Le merle, dans le feuillage,
Riait à leur chant mutin.

Enfilez-vous, perles blanches,
comme s’enfilent mes jours !
L’oiseau chante dans les branches,
Il raconte ses amours.

Et puis – mais quelle chimère !
Parfois, je voudrais revoir
Près de son rouet, ma mère
Filer en chantant le soir.

Pour moi vous avez des charmes,
Souvenirs mouillés de pleurs !
Perles, pareilles aux larmes,
Aux marguerites en fleurs,

Enfilez-vous, perles blanches,
comme s’enfilent mes jours !
Tandis que, parmi les branches,
L’oiseau chante ses amours.

Paris, 1er octobre 1885.

*

Înşir-te mărgărite

Înşir-te mărgăritărele
Aşa cum se-nşiră zilele
O pasăre, din rămurele,
Îşi povesteşte iubirile.

Ne spune : « Să trăieşti i-atît de bine !
Sînt liberă ! Văzduhu-i atît de pur!”
In zbor de te-aş putea urma pe tine
Pasăre mică, aş dispare-n azur.

Cît de mult să mai văd din nou aş vrea
Acea străbună Dunăre albastră ,
Şi munţii înalţi acoperiţi cu nea,
Ce s-au aurit sub raza cerească !

Înşir-te mărgăritărele
Aşa cum se-nşiră zilele
O pasăre, din rămurele,
Îşi povesteşte iubirile.

Mi-aş dori ca printre trestii alergîng
Prin lăstăriş şi prin iarba înaltă
Să mai revăd pîrîul drag lunecînd
În pădurea atît de-nmiresmată.

Acolo fetişcanele din sat
Mergeau după apă în zori de zi;
Iar mierla de prin frunzişul bogat
Le saluta prinzînd a ciripi.

Înşir-te mărgăritărele
Aşa cum se-nşiră zilele
O pasăre, din rămurele,
Îşi povesteşte iubirile.

Iar apoi – dar cît ar fi de frumos-
Aş vrea s-o văd, într’un vis depărtat,
Pe mama lucrînd şi cîntînd voios
Lîngă roata de tors, ca altădat’ !

Pentru mine păstraţi sacre secrete
Plăcute-amintiri de lacrimi udate
Ca petale albe de margarete,
Ca mărgăritare, picături mate.

Înşir-te mărgăritărele
Aşa cum se-nşiră zilele
O pasăre, din rămurele,
Îşi povesteşte iubirile.

(În româneşte de Ciprian Doicescu)

Laisser un commentaire

